Alkoholkonsumtion

Varför är det så lätt att bli beroende?

Du gör ju precis som alla dina vänner. Ni går på after work, har trevliga middagar, äter ostbricka och dricker vin, går ut och dansar, dricker rosé i solen och festar rejält när det är nyår och födelsedagar. Alkohol är ju kul och socialt. Hur kan något så trevligt som ”alla” gör leda till något dåligt?

Beroende är något som är väldigt svårt att förutse. Det finns ingen gyllene gräns där det plötsligt uppenbarar sig att du är beroende. Vad som är lagom eller för mycket alkohol är helt enkelt en gråskala. Vissa skålar med champagne en gång om året på nyår och känner genast suget efter mer. Medan andra går ut på vardagar såväl som helger och dricker med sina vänner, utan att utveckla ett beroende. Alla människor kan utveckla ett beroende och det finns inget test som kan säga att du tillhör gruppen som kan hantera att dricka alkohol, eller som talar om att du har hög risk att bli beroende. Däremot finns det varningssignaler som är viktiga att vara uppmärksam på.

Alkoholberoende är sällan något som sker över en natt. Det kommer ofta smygandes sakta och de flesta är fast innan de själva förstått det. För många börjar det med att de ofta tänker på alkoholen och har ett starkt sug som gör att de finner anledningar att dricka oftare. Efter ett tag kan det börja påverka ens vardag till den utsträckningen att du stannar hemma från skolan eller jobbet, att du börjar ljuga för vänner och familj, eller att dina relationer börjar påverkas.

De flesta förstår att de är beroende när de inser att det inte går att sluta. De kan inte längre välja om de ska dricka eller inte. Alkoholen har blivit en så central del av kroppen att du mår dåligt om du slutar dricka. Många upplever att de får ångest, svettas, mår illa, har svårt att sova, eller till och med börjar få hjärtklappning och hallucinationer.

Här är några varningssignaler att hålla koll på:

  • Dricker du oftare än du egentligen vill
  • Gör drickandet att du prioriterar bort viktiga saker
  • Måste du dricka mer än tidigare för att bli berusad
  • Känner du oro eller ångest när du inte dricker
  • Måste du dricka alkohol för att kunna somna
  • Har du försökt dricka mindre men inte lyckats
  • Dricker du även fast du märker att din kropp börjar ta skada
  • Ljuger du för din omgivning om hur mycket du dricker
  • Är personer i din omgivning oroliga för ditt drickande

Läs om hur du kan göra för att minska din alkoholkonsumtion.

Vill du söka hjälp och stöd kan du även läsa mer här om var du kan vända dig.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone