Alkoholkonsumtion

Hur du kan minska din alkoholkonsumtion

Har det blivit lite för många kvällar på krogen på sistone? Har alkoholen av olika anledningar börjat få en för stor roll i ditt liv? Eller börjar personer i din omgivning bli oroliga för hur mycket du dricker? Här kommer lite tankar och tips om hur du kan gå till väga för att minska på din alkoholkonsumtion.

Börja med att fråga dig själv vad du vill med din alkoholkonsumtion. Är målet att dricka mindre eller vill du helst sluta helt? Det är viktigt att ha ett mål att sträva mot för att uppnå förändring. Fråga dig vad det skulle innebära att dricka mindre och vilka fördelar det skulle medföra. Det är superviktigt för att du ska ha något som motiverar dig när det känns tufft.

Nästa steg blir att göra upp en plan för hur du ska nå ditt mål. Fundera kring hur du kan veta att du är på väg i rätt riktning. Hur märker personer i din omgivning att du har kommit ett steg närmare ditt mål?

Testa att ha ett par vita veckor

Försök att helt undvika alkohol under två till tre veckor. En paus i drickandet hjälper dig bryta dina dryckesvanor. Det gör även att alkoholtoleransen som byggts upp sjunker så du kan blir skönt berusad även om du dricker mindre än tidigare. Om du har haft en hög konsumtion under en längre tid kan tre helnyktra veckor göra att din tankeförmåga blir mycket bättre. Det gäller allt från minne till kreativitet och förmågan att lära sig nya saker. Klarar du tre veckor utan alkohol får du även en känsla av att det är du som kontrollerar ditt alkoholintag. Inte tillgängligheten på alkohol.

Gör upp en plan

Fundera på om du vill sluta dricka helt eller om du vill återgå till att dricka måttligt. Om du inte vill göra ett uppehåll på två till tre veckor kan ett alternativ vara att steg för steg minska ditt intag av alkohol. Tänk dig en rökare som röker ett paket med 20 cigaretter om dagen. Första veckan kanske den röker 19 cigaretter. Veckan efter blir det 18 stycken. Sedan kan man fortsätta på det viset. Genom att göra det vänjer sig kroppen stegvis och det blir ingen chock.

Ett ytterligare alternativ är att du övergår i vad du anser vara en måttlig konsumtion med en gång.

När det blir tufft

Var förberedd på att det kan komma att bli en jobbig process att dra ner på alkoholen. Försök att sova och vila ordentligt. Undvik stress i den mån det går och underhåll dig med olika aktiviteter. Läs mer om vad du kan göra för att underlätta övergången här

Tänk på detta när du vill dricka mindre

  • Försök minnas ett eller flera tillfällen där du druckit lagom mycket. Fråga dig sedan vad det var du gjorde då? Kanske gjorde du något annorlunda som du kan tänka på nästa gång du dricker.
  • Drick drycker med lägre alkoholhalt och ta mindre glas eller flaskor
  • Släck törsten med vatten
  • Underhåll dig med olika aktiviteter som tar bort fokus från alkoholen. Om du är ute på krogen kan det vara att spela biljard, dansa.
  • Undvik rundor och lär dig tacka nej 
  • Tänk efter i vilka situationer som du har svårt att motstå att dricka stora mängder alkohol och försök undvika dessa.
  • Undvik rökning. Det triggar igång alkoholsuget
  • Börja dricka senare än vad du brukar
  • Sätt upp en tid då du inte ska dricka mer

Låt det ta tid

Det är inte alltid lätt att ändra sina vanor, men det går. Oavsett vilka anledningar som motiverar dig till att sluta är en sak i alla fall säker. Du kommer få bättre hälsa och mer tid till annat som du tidigare inte hunnit eller orkat. För att inte nämna att du sparar en massa pengar som du kan göra annat kul med!