Alkoholfakta

Alkohol och träning

De är allmänt känt att träning är bra för hälsan och minskar risken för en rad sjukdomar. De flesta har även hört att alkohol och träning inte är en bra kombination. Men varför? Och vilka negativa effekter har det för vår hälsa?

Träning som sker på rätt sätt kan bland annat minska stress, mildra depression och minska blodsockret. Hur alkoholen påverkar träning beror dels på hur mycket du dricker, när du dricker och hur du tränar. För många är träningens syfte är att bygga upp en starkare och uthålligare kropp. Under träningen bryts dock musklerna ner. När kroppen sedan återhämtar sig återställs det som brutits ner plus lite extra. Det är så det går till när vi bygger muskler. Dricker du alkohol efter träning kan den nödvändiga återhämtningsprocessen försämras. En viktig faktor för hur mycket återhämtningen förstörs avgörs av hur mycket du dricker. Dricker du en öl kommer det inte påverka träningseffekten på något märkbart sätt. Går du dock ut och kör ett tequilarace får kroppen svårt att bygga muskler eftersom alkoholen bromsar upp vissa nödvändiga hormoner som behövs för att bygga muskler. Det gör att träningen får mindre effekt samtidigt som det ökar risken för att få skador. Med andra ord betyder att du inte kan kompensera genom att träna hårdare. Tvärtom bryter hård träning bara ner musklerna eftersom kroppen inte kan återhämta sig. Planerar du att dricka alkohol bör du med andra ord undvika att träna samma dag och dagen efter. Särskilt om ditt mål är att bygga muskler. Om du är mer av en motionstränare gör det inget om du tar en joggingtur eller kör power walk dagen efter. Det är främst träning där det blir en hög belastning av musklerna som effekten försämras.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone