Alkoholfakta

Tar du ett järn för att kunna somna?

Tänk att du har haft en lång och hektisk dag och har svårt att komma ner i varv. Visst kommer ett glas eller två hjälpa dig att somna?

Det är ingen hemlighet att det finns dem som upplever att det är lättare att somna med alkohol i kroppen. Sedan alkoholens upptäckt har det troligen varit det mest använda sömnmedlet i världen. Även om alkoholen påskyndar insomningen försämras både djupsömnen och den så kallade REM-sömnen. Detta kan medföra att du vaknar upp dagen efter utan att känna dig ett dugg utvilad, för att inte tala om huvudvärken. Under natten bearbetar hjärnan normalt dagens intryck och information. Upprepad användning av alkohol innan du somnar kan därför påverka minnet och koncentrationsförmågan mycket negativt. Det kan vara värt att tänka på inte minst om du är student eller har en viktig jobbpresentation nästkommande dag.

Musklerna i kroppen slappnar av när du dricker vilket även påverkar din hals, mun och näsa. Det kan göra att luften inte passerar smidigt vilket ökar risken för att du börjar snarka. Snarkningen gör att det blir jobbigare att andas, ungefär som när man är förkyld. Det gör att sömnen blir ytligare och att du inte kommer vakna lika utvilad.

Delar du säng eller rum med parter(s) finns det risk att du förstör deras sömn och blir väckt av någon som knuffar på dig och klagar.

Ska du dricka alkohol bör du se till att kroppen får bearbeta den innan du lägger dig för att få en god natts sömn. Kroppen behöver i snitt två timmar för att bryta ner ett glas vin eller en 33 cl starköl.

Tips för en god natts sömn

Här är några saker du kan testa på för att sova gott och vakna pigg och fräsch!

  • Undvik koffein och alkohol som kvällsdryck. Laga varm mjölk med honung eller ett örtte istället. Tänk på att koffein bland annat finns i kaffe, vissa te sorter, energidrycker och viss läsk.
  • Vi sover bättre om det är svalt och mörkt. Den optimala temperaturen för att sova är 18 grader. Tycker man att det är för kallt kan man ha varmare sängkläder och pyjamas. Bästa kombinationen är att ha ett svalt sovrum och varmt under täcket.
  • Om du tränar på eftermiddagen eller tidig kväll kommer det minska dina stressnivåer. Träningen gör även att du blir fysiskt trött av utmatning och underlättar insomnandet.
  • Ha papper och en penna vid sängen så att du kan skriva ner saker som du ska göra eller måste komma ihåg. Annars är det lätthänt att tankarna snurrar runt i huvudet för att du är rädd att glömma något.
  • Om du har en viktig tid att passa kan det vara bra att ställa två väckarklockor. Det är ett effektivt sett att minska oron för att du ska försova dig.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone